Fina Facebook-sidor från mindre företag


Det känns verkligen inte alltid enkelt att hinna med alla sociala media kanaler ovanpå alla andra saker man som företagare behöver göra. Så ibland är det bättre att börja med en kanal än att bli overwhelmed av för många måsten.

Om man väljer Facebook som kanal gör man det ofta för att man vill ha en nära relation till slutkonsument och att man t.ex. har en geografisk förutsättning för sin affär. Facebook är det sociala nätverk där flest svenskar är aktiva. Det finns dock begränsningar man behöver vara medveten om, men det tar vi i en annan post 🙂

Här är några trevliga sidor att inspirerar av. Notera att det inte är Coca-Cola, Volvo eller Apple, just för att du ska kunna känna att du kan göra samma sak med dina förutsättningar som småföretagare!

Ica Nära Mörsil
Med en enorm charmighet berättar Ica Mörsil om vart russinen flyttat och visar bilder på handritade kartor så ingen kund ska behöva gå vilse. Det är så fantastiskt charmigt att det inte går att låta bli att vilja åka en sväng till Mörsil enkom för att handla på Ica. Ett bra exempel på att geografiska begränsningar verkligen inte behöver vara en anledning till att hoppa över sociala medier.

 

Gourmet Grön i Karlshamn
På Gourmet Grön uppdaterar de varje dag med lunchutbudet och pris. När det sker kvällaktiviteter kan man få se lite bilder även om man inte kunnat vara där och ibland dyker det upp en uppdatering om deras leverantörer. Tonvikt på uppdateringar som är bra även för stammisar alltså, men en del information om vad som händer “bakom kulisserna”.

 

Piratförlaget
Som förlag har Piratförlaget naturligtvis en stor fördel i sociala medier: böckerna de lanserer och författarna de representerar står för en mängd intressant innehåll, men om det var den enda anledningen så skulle alla förlag vara fantastiska på social media. Piratförlaget är ett bra exempel på ett företag som startade tidigt med sociala medier och som hållt ånga uppe. Dessutom berikas deras flöde ibland av mer personliga inlägg från anställda Sherlock Holmes-fantasten Mattias Boström (som också twittrar för Piratförlaget)

 

Självklart finns det en uppsjö av bra exempel på Facebook-sidor! Vilka är dina favoriter och varför? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

 

Det här är inlägg 7/100 i utmaningen #blogg100


About Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.