Ny på Twitter – hur kommer man igång


Twittercensus 2014

 

Idag släpptes rapporten Twittercensus för 4e året i rad. Där kartlägger Hampus Brynolf på Intellecta hur den svenska twittersfären ser ut. Trots att  ca 640.000 svenskar valt att registrera sig så är det bara ca 85.000 som twittrar minst en gång om dagen (i genomsnitt) och inte fler än 243.000 som har twittrat den senaste månaden.

Siffrorna är vad de är och Twitter är inte ett verktyg som passar alla; inte alla företag och inte alla personer. Men det passar garanterat fler än 243.000 stycken 😉

Twitter handlar mycket om “här och nu”, därför är det kanske inte så konstigt att många som inte twittrar ens en gång per månad aldrig hittar fördelarna med nätverket. En annan orsak kan vara att Twitter är som svårast i början – och som tråkigast. Så om du är ny på Twitter och inte riktig känner att du “fattat grejen” kanske de här stegen kan hjälpa dig!

 

  • Sök på ett ämne som intresserar dig eller en speciell geografisk plats. T.ex. marknadsföring eller Vällingby.Gå igenom listan på de som twittrat om det ordet och kolla på deras profiler (klicka på deras bild eller namn).Är det någon som verkar intresserad av ungefär samma saker som du själv? Följ då personen!Kika på vilka konton som den personen följer. Kanske kan du hitta ett par personer att följa där också!Upprepa med ett annat ord som intresserar dig.

 

  • När du är på en konferens eller ett branschevent, kolla efter vilken hashtag de valt (t.ex. #webbdagarna). Sök efter den i din Twitter-app och kika på vilka det är som twittrar. Chansen är stor att du hittar nya personer att följa och kanske någon du kan ta en fika med, när ni ändå är på samma event.

 

  • Om det är ett ämne som intresserar dig mer än andra så kan du spara sökningen på det ordet. På så sätt kan du kolla varje vecka (eller varje dag) efter nya tweets och nya personer att följa.

 

  • Svara på frågor och kommentera det som andra har skrivit. Twitter är som bäst när det handlar om tvåvägskommunikation. Kom dock ihåg att du aldrig kan ha mer än 140 tecken i en tweet – inklusive namnet på den/de du pratar med.

 

 

Det här är del 8/100 i #blogg100


About Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.