Vilka bilder får jag använda för marknadsföring?


Om Creative Commons och upphovsrätt

Skylt med trappa och pil uppåt

By John Leslie on Flickr, edits by me

Allt blir bättre med bilder! Din bloggpost, din Facebook-uppdatering, din webbplats.
Och internet är fullt av bilder. Alla bilder du kan behöva är bokstavligen bara en sökning bort. Men bara för att de är lätta att få tag i betyder inte att man får använda dem.

Fotografen/Kreatören har alltid upphovsrätt till sitt verk och det faktum att det ligger på nätet ändrar inte på det, det gör det bara svårare att spåra eventuella överträdelser 🙂

På bildbanker kan du ofta köpa bilder som är ”royalty free”. Det betyder att du betalar en gång och sedan använder bilden hur du vill. Det är ett utmärkt sätt att hitta bildmaterial om du har en del pengar att lägga på bilder.

Vill du inte betala pengar är bilder med Creative Commons licens ett utmärkt val, då betalar du med en länk/ett namn. Det finns flera nivåer på licensen så man måste ha koll på vad man vill göra med bilden. På den här sajten använder jag bilder med licens CC-BY-SA vilket betyder Creative Commons Attribution Share Alike (Erkännande Dela Lika) vilket betyder att du gärna får använda och ändra mina bilder om du länkar till mig och låter andra använda din bild på samma sätt.

En vanlig licens är CC-BY vilket betyder att du endast behöver ge erkännande till ursprungskällan. Via Google kan du hitta CC-licensierade bilder, men Creative Commons har gjort det enkelt att söka på ett flertal sajter genom sin CC Search.

Observera att du kan söka direkt på alla sajterna men att du ofta behöver använda avancerad sökning då default är att söka bland alla bilder, även de med upphovsrätt.

Give credit where credit is due

 


Om Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.