Iconosquare visar vad kundlojalitet betyder – genom att göra fel 1


 

*****

Uppdatering! Iconosquare lyssnade på motståndet och tog tillbaka den gamla versionen några dagar efter den här bloggposten publicerades. Det skickade ut ett mail till alla sina användare och senare även en användarundersökning där de bad respondenten svara på hur viktiga olika funktioner är och vad  man skulle kunna tänka sig att betala för en premium-tjänst. Beundransvärt agerande men inget att rekommendera till andra att upprepa. Läs gärna mitt inlägg om ämnet på ExploreCurate.com

*****

I dagarna hände något som är ganska ovanligt – en älskad och välanvänd digital tjänst valde att anpassa sin prisstrategi så till den milda grad att alla blev chockade och undrade om det blivit något fel.

Tjänsten i fråga är Iconosquare som tidigare gratis hjälpte Instagram-användare med statistik kring följarskara och t.ex. vilka filter de använt och vilken tid de postat sina mest engagerande bilder. Nyligen meddelade de att de skulle se över sin tjänst och göra några förändringar. Ingen kunde nog ana vad det betydde i praktiken.

När förändringarna genomfördes visade det sig att all analysfunktionalitet låg bakom betalvägg. Den betalväggen är från 199 dollar per månad. Jämför det med de livsnödvändiga tjänsterna Evernote och Dropbox som tar $5-$10 per månad om man inte nöjer sig med de mycket generösa gratis-alternativen, eller med Hubspot som tar från $200 för ett funktionsspäckat system för all digital marknadsföring med landningssidor, SEO-stöd, alla social media kanaler mm.

Det är inte ovanligt att digitala tjänster som älskas av användarna blir uppköpta eller nedlagda och därför förändras, men som tur är är det ovanligt med företag som väljer att så tydligt ta avstånd från en stor del av sin användarbas. Traditionell kundlojalitet är något alla företag eftersträvar och de som fått det gör rätt i att visa samma lojalitet tillbaka. I förra veckan hörde jag Darja Isaksson säga: ”Vi måste sluta prata om kundlojalitet och börja prata om vår lojalitet med kunderna”. I komedi-serien Cougar Town säger de ”Change approved” när någon i gänget föreslår ändrad betydelse på ord. Jag säger change approved till ny betydelse på ordet kundlojalitet. Numer är det företagens lojalitet med kunderna! Alla gillar vi väl företag som är kundlojala.

Det ska tilläggas att jag inte grävt i orsakerna bakom den här prisstrategin och poängen med det är att det krävs en oerhört dedikerad varumärkesambassadör för att göra sig omaket att försöka förstå den tjänst som precis ”svikit ens förtroende”. Jag förutsätter att Iconosquare kan få ekonomisk hållbarhet i de kunder som de facto betalar den nya summan, för man får anta att det gjort ett ordentligt förarbete innan beslutet togs.

Sök på iconosquare på Facebook och läs kommentarerna på deras sida, eller sök på det på Twitter och bedöm reaktionerna själv. Kommentarsstormen kommer som vanligt dö ut inom några dagar, men sannolikheten att en särskilt stor procent av användarbasen betalar motsvarande 1800 kronor per månad för att monitorera en social media-kanal bedömer jag som i princip obefintlig. Det fina är dock att Iconosquare-communityt nu hjälper varandra hitta alternativ – sammanlänkade genom ett behov och ett intresse av att kanske betala lite, men verkligen inte 200 dollar till tjänsten som kan tillfredsställa behovet. En stor bunt handlingsredo kunder ”up for grabs” alltså. Det är mumma i den digitala konkurrensen.

Jag återkommer med en utvärdering av verktygen, men för dig som vill testa själv kommer här ett axplock av tipsen jag fått och läst: Squarelovin , SocialRankInk361Dasheroo

Lär nu av Iconosquare. Var lojal mot dina kunder. Och håll dig framme när dina konkurrenter inte är lojala mot sina…

 


Om Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.