6 steg till nya idéer för din företagsblogg


Att blogga för sitt företag är svårt. Du är inte ensam om att tycka det! Det kan vara svårt att hinna med företagsbloggen. Det kan vara svårt att komma på relevanta ämnen. Men det behöver inte vara så!

Jag läste nyligen en artikel på Hubspot som hette “How to Think Up a Year’s Worth of Blog Post Topics in an Hour”. Nu behöver vi kanske inte sträcka oss så långt, men många av råden är relevanta även om det bara handlar om att komma på 10 nya bloggposter.

Picture by  Chris Haugen on Flickr, edits by me

Picture by Chris Haugen on Flickr, edits by me

Här kommer mina tankar kring råden från Hubspot:

    1. Börja med några ord som är relevanta för din målgrupp
      För digitalheart.se kan det t.ex. vara Pinterest, Twitter, social media

 

    1. Skriv din första bloggtitel
      “15 Pinterest-tips för nybörjaren”

 

    1. Ändra omfattningen – var mer specifik eller bredare
      “15 social media-tips för nybörjaren” och “5 Twitter-tips för nybörjaren”

 

    1. Arbeta med olika tidsintervaller
      “15 Pinterest-tips för sommaren” och “5 Twitter-tips inför julhandeln

 

    1. Utveckla olika bloggposter till olika (relevanta) målgrupper
      “Vad din VD måste veta om sociala medier” och “15 Pinterest-tips för HR-avdelningen”

 

    1. Arbeta med oväntad, negativ synvinkel
      “15 Pinterst-tips att unvika” eller “15 sätt du inte ska använda Pinterest på”

Bonustips! Tänk på alla format
Gör en video, en presentation, en infographic eller en podcast
Hoppas idéerna börjar poppa upp i ditt huvud! Sätt dig ner med papper och penna i 30 minuter och skriv ner de idéerna! Dela gärna med dig av dina erfarenheter i en kommentar!

För dig som vill läsa originalposten hittar du den här!


About Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.