- Frågor och Svar
Förutom en FAQ (Frequently asked Questions)-sektion, kan du öppna upp för frågor via tex Facebook och Twitter, för att sedan skapa en bloggpost där du besvarar dem (eller ett poddasvnitt, en video, en fotoserie osv) - How to-information (Instruktionsinnehåll)
Kan du ge inspiration eller förklara hur man gör något reltarat till din produkt/tjänst? Superbra innehåll för en video på Youtube! Eller en serie bilder på Instagram. Varför inte båda? - Artikelsummering och länktips
Du vet vilka utmaningar dina kunder har och att du inte har patent på lösningen. Hjälp dem genom att tipsa om andra sätt att lösa problemet – genom att summera böcker/långa artiklar så de slipper läsa själva, eller genom att post länkar till videos och andra bra källor för information. Då bygger du tillit, vilket du vinner på i längden! - Uppmaning att samskapa
Skapa en uppmaning/utmaning att varje vecka, eller varje dag under en period skapa något eget, relaterat till ett ämne du bestämmer. Be kunderna dela med dig via en #hashtag eller liknande och lyft sedan deras bidrag genom att dela det vidare i en bloggpost eller liknande. Koppla på ett tävlingsmoment om du vill, men underskatta inte styrkan i nöjet att bara skapa och dela! - Intervjuer
Intervjua någon som är en förebild, ställ en fråga du och dina kunder vill ha svar på och dela det sedan via alla dina kanaler. Eller ställ samma 3 frågor till 10 kunder och låt dem hjälpa till att göra varandra bättre. Fokusera gärna på utbildande eller inspirerande frågor. - Lärdomar och insikter
När du deltar på mässor, konferenser och liknande, dela gärna en insikt eller lärdom kopplat till ämnet (istället för att bara informera dina kunder och följare om ATT du är på mässan). - Enkäter
Skapa en enkät och skicka t.ex. till dina befintliga kunder, eller använd en marknadsundersökningstjänst för att få svar från dina kunders målgrupp. Dela sedan resultatet och din analys i en bloggpost (eller artikel i branschtidningen, en infografik etc) - Citat med reflektion
Citat är bra eftersom samma ord kan betyda så olika saker beroende på vilket tankesätt du har just då. Just det gör också att citat ibland ses som plattityder och fåniga. Alltså kan det vara bra att dela citat med en egen reflektion – då ger du kontext och bidrar med värde, och öppnar även upp för andra att dela sina reflektioner. - Din vardag
Kunder och potentiella kunder kan vara väldigt nyfikna på hur det går till ”bakom scenen”. Dela gärna med dig av det! - Produktinformation
Självklart har du tydlig och beskrivande produktinformation på din webbsajt? Din produkt/tjänst må vara självklar för dig, men är det antagligen inte för dina kunder – och framförallt inte för Google (om de ska kunna leda rätt besökare till din hemsida!) - Rekommendationer från andra
Dina nöjda kunder kanske vill dela med sig av anledningen till att de är så nöjda? Potentiella kunder vill säkerligen höra det! Spela in en video, skriv en artikel eller be om en eller två meningar som du kan dela i form av en bild. Man kan aldrig få för många rekommendationer! - Pris-erbjudande
Ta tillfället i akt och erbjud köp 3-för-2, 25% rabatt, köp en och få en att ge bort osv. Se till att ha ett tydligt slutdatum på erbjudandet så att kunden vet hur lång tid de har på sig att agera. - Gratis-erbjudande
Erbjud en enklare version av din tjänst, första kapitlet på boken, en viktig checklista, en prova-på-omgång, eller kanske första månaden gratis. Det är alltid enklare för människor att agera när de inte behöver hämta plånboken ännu. Se dock till att de verkligen PROVAR produkten/tjänsten – alldeles för många erbjuder något gratis men glömmer att följa upp innan prova-på-tiden gått ut (och då har kunden kanske glömt att testa, vilket inte gör de så köpsugna)