- Bildutmaning
Välj ett ämne, skapa en #hashtag och dela bilder varje dag. Uppmana dina följare att haka på! - FAQ videoklipp
Korta videos med frågor och svar. 1-3 frågor per video brukar vara lagom. - Citatbilder
Skapa en snygg bild med favoritcitat (egna eller andras) med hjälp av verktyget Canva. - Frågebilder
Skapa en snygg bild med en fråga som dina följare kan besvara i kommentarerna. - Tips&Trix videos
Dela med dig av egna tips&trix i korta videos, eller be följarna att dela sina tips. Reposta sedan de bästa från ditt konto med tydlig information om och tack till den som kommit in med tipset. - Omröstningar
Via Instagrams Story-funktion kan man skapa en poll (omröstning) med två alternativ. Alternativt kan följarna få kommentera sin röst på din bild. - Använd Boomerang-funktionen
Något så enkelt som en vinkning kan bli ganska rolig med hjälp av instagrams Boomerang-funktion. - Temavecka
Prata om ett specifikt ämne under en vecka. Koppla det gärna till aktuella händelser i omvärlden. - Temadagar
Använd befintliga temadagars hashtag eller hitta på egna teman. #throwbackthursday, #wednesdaywisdom, #mondaymotivation, #fredagsmys, #sundayfunday är exempel på hashtags som redan använts av många. - Planer och målsättningar
Dela med dig av dina planer eller målsättningar. Kanske känner några följare igen sig, andra vill bara heja på och önska lycka till. - Fakta & ”Visst du att”
Fakta kan vara informativt, utbildande eller roligt – ibland allt på samma gång. Fundera på vilka fakta om dig, ditt företag, och relaterade ämnen som kan vara intressant för dina följare. - Tävlingar
Skapa en tävling och posta en uppmaning att delta åtminstone 3 gånger över några dagars/veckors tid. Var tydlig med hur och var man tävlar, samt när vinnaren utses och av vem! För att det inte ska räknas som lotteri är det viktigt med en motprestation – att låta följaren vara kreativ och ta en egen bild och använda en speciell hashtag är ett bra sätt. - Solnedgångar, soliga dagar, kattungar och hundvalpar
Vissa saker funkar på Instagram i alla lägen. Fundera bara på hur du får dem att funka med ditt varumärke!