Hur använder man Instagram?


Instagram inspiration CC BY SA

 

Instagram är ett community (nätverk) med människor som gillar bilder. Många väljer att dela ögonblicksbilder från sina liv (med mobilkamera) och andra väljer att visa upp sin konstnärliga sida med mer genomarbetade bilder som de kanske fotat med sin vanliga kamera.

 

Grunderna

  • De flesta har Instagram-appen installerad på sin smartphone eller tablet, men det går också att använda via datorns browser.
  • De personer du följer bildar ditt nätverk och det är deras bilder du kommer se (nyaste först)
  • Man kan söka efter användarnamn eller hashtags (t.ex. #julgran, #hundar)
  • Du väljer om dina bilder ska vara publika (alla kan se) eller om du ska godkänna varje person som vill följa dig.

 

Hur gör man?

  1. Enklast är att ladda ner Instagram-appen till din telefon och registrera ett konto med din epostadress.
  2. Fota sedan en bild på t.ex. en blomma och publicera den med kommentar #flower (Eller byt ut mot något inom ditt intresseområde)
  3. Klicka sedan på hashtagen #flower så ser du alla Instagramanvändare som publicerat bilder på blommor!
  4. Leta sen efter personer att följa via olika hashtags eller genom att fråga andra vad de heter på Instagram.

 

Vad kan företag använda Instagram till?

  • Skapa ett konto för ditt företag och dela t.ex. bilder från kontoret, från event eller bilder på nya produkter.
  • Uppmana kunderna att Instagramma bilder på när de besöker ert kontor/er butik eller när de använder produkten
  • Utlys en tävling där bästa instagrambilden på ett visst tema kan vinna t.ex ett presentkort hos er
  • Hitta personer som är intresserade av samma sak som ni, följ dem och inspireras
  • Uppmuntra deltagarna på ert företagevent att fota och dela bilder med samma hashtag (som ni hittar på). På så sätt kan deltagarna se varandras bilder och kanske utöka sina egna nätverk på Instagram.

Kolla in de här företagen för inspiration:
Cupcake STHLM, cupcake butik i Stockholm
Trendspanarna, blogg inom design och heminredning
Järvsö Creperie, sommaröppet creperie i Järvsö

 

Transparens
Var öppna med att ni fotar och vad ni ska använda fotona till. Respektera om någon ber er att inte publicera ett foto. Om ni har ett event med en hashtag så upplys gärna om de redan i inbjudan – då kan deltagarna förbereda sig och de som ev vill undvika att fastna på bild kan välja att inte gå på eventet. Var trogna er varumärkespersonlighet och kom ihåg att deltagande i sociala medier kräver att man lyssnar in de olika nätverkens sociala koder.

 

Vill du följa DigitalHeart på Instagram så hittar du oss på @DigitalHeartSE


Om Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.