Hur använder man Pinterest?


Pinterest är ett socialt verktyg där du kan “pin” (ladda upp eller bokmärka) och “repin” (bokmärka någon annans bild) bilder av olika slag. Pinterest används mycket för inspirationsbilder inom modedesign, heminredning och matlagning. Det används också för videor, recept och till och med kartor. Man kan se Pinterst som en jättestor anslagstavla där du antingen delar saker med andra, eller sätter upp för din egen skull.

Eftersom det är ett socialt nätverk kan man följa varandra. Antingen alla bilder som en person lägger upp, eller bara specifika kategorier.

Hur gör man?

    1. Du blir medlem på Pinterest genom att logga in med ditt Facebook-konto eller genom att registrera dig med din epostadress.
    När du har bilder på din webbplats – t.ex. produktbilder, Infographics eller bilder med specifika teman (t.ex. jul) så kan det vara bra att möjliggöra delning till Pinterest (på samma ställe där man kan dela ert innehåll till Facebook, Twitter etc.).

    Boards – en samling bilder som ofta har ett tema gemensamt. Man kan också ha hemliga boards som bara man själv ser.
    Pins – bilderna med text och eventuell länk
    Pin – “att pinna” d.v.s. bokmärka eller ladda upp en bild till sin samling
    Pinners – människor som är medlemmar på Pinterest
    Repin – att pinna en bild som någon annan redan delat
    Like – att gilla en bild men inte “repin” den till sin egen samling

    2. Välj kategorier som intresserar er målgrupp och döp “boards” efter de kategorierna.
    3. Sök på webben efter bilder som är inspirerande. (Var noga med upphovsrätten och länk tillbaka till ursprungskällan)
    4. Ladda upp eller länka till passande bilder på er egen sajt/blogg
    5. Interagera med andra genom att pinna och kommentera deras bilder

Vad företag kan använda Pinterest till
Länka till produkter i din e-butik
Länka till statistiska diagram på din blogg
Ladda upp bilder på produkterna du skapar (kläder, tårtor, frisyrer etc)
Samla inspiration och kunskap som du delar med dig till kunder och andra intresserade

Titta t.ex. hur de här företagen använder Pinterst
Hubspot, amerikanskt företag som säljer mjukvara till marknadsförare
Fiskars, du vet, saxarna
Grandpa, livsstilsbutik i Stockholm och Göteborg

Alla företag som skapar eller använder mycket bilder ska överväga Pinterest. Man ska dock komma ihåg att Pinterest är ett ganska litet nätverk i Sverige, så det kommer inte ge upphov till en massa nya besökare till din webbplats om du inte har en målgrupp som använder Pinterest. Därmed inte sagt att du ändå inte kan ha stor nytta av Pinterst!

Om du vill ha hjälp att utvärdera Pinterest för ditt företag och kanske skräddarsydda tips på hur du kan använda verktyget, här av dig till linn@digitalheart.se


About Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.