Jag vill hävda att alla företag har något att vinna på att kommunicera med intressenter i sociala medier. Dock måste det göras med ett tydligt syfte och kontinuerligt. Det är ingen större idé att du sätter upp en Facebook fanpage idag och glömmer bort den imorgon.
Vad ditt företag har att tjäna på sociala medier beror på vilka mål du har, men varför du ska överväga att spendera en del av företagets tid i sociala medier kan t.ex. handla om:
Direktkontakt med kunder och potentiella kunder
Det krävs idag inte mycket för att berätta för alla man känner om hur nöjd (eller missnöjd) man känner sig med något man köpt, ett café man besökt eller en service som utförts. Uppdatera på Facebook, skriv ett omdöme på TripAdvisor eller Reco, publicera en bild eller skriv ett blogginlägg. Alla de uttrycken finns sökbara för andra för all framtid.
Tänk vilken styrka om ditt företag kan bemöta kritiken på en gång och uppmärksamma den person som precis skrivit en bloggpost om hur bra hen upplever er service!
Hitta och skapa varumärkesambassadörer
En bra ambassadör är den som tipsar andra om er, som vågar gå i god för er för att hen litar på er och det ni levererar. Apple är ett varumärke som har väldigt gott om varumärkesambassadörer, men som litet företag kan man få nöja sig med att en kompis stöttar för att de gillar en som person.
Tänk vilka möjligheter ni har att hitta och bygga en relation till personer som gillar det ni gör – utan att ni känner dem privat. När människor känner sig sedda ökar också deras villighet att tipsa andra.
”Thought Leadership” och kompetensutveckling
Twitter, LinkedIn, Facebook och flera andra nätverk lämpar sig ypperligt för att diskutera gemensamma intressen och/eller knyta kontakt med människor att diskutera med. Ni kan t.ex. initiera en ERFA-grupp i er målgrupp och därigenom lära er mer om deras utmaningar och tankegångar. Ni kan också bjuda in till t.ex. frukostseminarium och ge människor en inblick i ert kompetensområde.
Använd också nätverken till att hitta frukostseminarier, webbinar och konferenser etc som ni kan delta i för er egen kompetensutveckling. Ni kan också följa vad som sägs på event ni inte har möjlighet att delta vid genom t.ex. Twitter hashtags och Bambuser-sändningar.
Omvärldsbevakning
Man ska inte stirra sig blind på vad konkurrenten gör men det hjälper att ha koll på vad det sägs om din bransch, vilka personer som intresserar sig branschen och vilka event de deltar på.
Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser för hur ni kan använda sociala medier, så prova, utvärdera och testa igen!
Det här är del 6/100 i utmaningen #blogg100