Det digitala #almedalen 1


*** Uppdaterad 7 juli 2014***

Almedalen har varit känt i decennier. Det är veckan då politiker och andra makthavare träffas och dunkar varandra i ryggen (alternativt i huvudet). Med tiden har det även blivit en plats för opinionsbildning för mindre grupper och organisationer, vilket får ses som en fantastisk utveckling.

I år har det dock skett en fullkomlig explosion på digital närvaro och såväl Twitter som Facebook har gått varma med bilder på solnedgångar, politiker och glas med rosévin. Traditionell media rapporterar om sina egna digitala satsningar och människor närvarande i Almedalen twittrar check-ins och frågor om var kvällens AW hålls.

Illustration av hela videojakten. Av Jeper Wallerborg

Illustration av hela videojakten. Av Jeper Wallerborg

Eftersom det anordnats drygt 3000 seminarier och andra aktiviteter under denna digitala Almedalsveckan, förstod jag att det skulle finnas inspelat material värt guld! Men ack vad det har varit svårt att hitta till detta material!

Det var som om alla blev så upptagna med att säga ”Jag är här” att de glömde säga ”därför är jag här och det här vill jag förmedla”. Kanske är det en effekt av 3000 aktiviteter på 7 dagar i en stad som dubblerar sitt invånarantal under eventet. Alltså gör jag här en allmän lista på ställen med jag hittat och som erbjuder inspelat material:

Godmorgon Almedalen
PR- och digital media-strategen Brit Stakston gjorde morgonprogram tillsammans med ny ”co-anchor” varje dag. Gästerna var bland annat makthavare.se, KRIS, Gudrun Schyman och Cision. Alla pratar digitalt, social media och demokrati i någon form.

Almega
Bemanningsföretagens organisation anordnade flera seminarier inriktade på olika branscher. Se allt via deras Bambuser-kanal. Kolla t.ex. på ”Framtidssmedja om kunskap” och ”Bloggplats H12: Alla är kommunikatörer”

Europahuset
I Almedalen anordnade Europahuset en del samtal om frågor som rör just Europa. Lyssna t.ex. till Annika Elias från Ledarna diskutera jämställdhet.

Helsingborg flyttar in
Helsingborgs kommun gjorde, under ledning av social media-”räven” Jocke Jardenberg, talkshows på olika platser i Almedalen. Följ länken för deras inspelade material.

TedxAlmedalen
TED är inspirerande 20-minuters föreläsningar om det mesta (inom Technology, Entertainment, Design) och i Almedalen anordnades ett fristående event. Se inspelningen via länken ovan.

Kairos Future
Trendanalysbolaget Kairos Future valde att starta en Bambuser-kanal för sina Almedalen-sändningar. Kika på deras seminarier om ”Valet 2030”.

 

Vilka gulkorn har jag missat? Tipsa så utökar jag listan!

 

***

UPPDATERING 7/7: stort tack till Deeped Niclas Strandh som med sin gedigna bloggpost om Almedalen påminde om:

Maria Gustafssons Mikupodden
Mikumaria är kommunikatör, innovatör och inspiratör och en av DigitalHearts förebilder. Hon är involverad i mycket (kanske allt?) roligt som händer i Göteborg. Lyssna på hennes tankar och sammanfattningar av Almedalen via länken ovan.

***

Vad kan vi lära oss? Att det är superbra att spela in/livesända sina aktiviteter, men att inte glömma att ordet måste ut också! Speciellt runt event som skapar stort mediabrus behöver man enträget upprepa sin direktlänk och inte tvinga intressenter att resa runt internet för att hitta ens noga planerade och genomförda event på video.

 
Men tack alla ni som väljer att spela in era event! Det är ett viktigt steg för inkludering och demokratiarbete!


Om Linn

Linn Lindström har arbetat med marknadsföring online sedan 2008 och alltid haft en passion för kommunikation. Hon har erfarenhet av såväl globala företag som startups och är certifierad projektledare.